Viete, kam chcete ísť, aj koľko si na výlet môžete utrhnúť času. Otázka ale je, koľko toho stihnete prejsť a zvládnete vôbec toľko kilometrov niekoľko dní po sebe? A kadiaľ vlastne ísť? Plánovanie trasy cyklovýletu je, vie byť najkrajšou časťou prípravy, keď už dopredu snívate o miestach, ktoré navštívite.
Koľko sa dá prejsť?
Toto je tá najťažšia otázka a súčasne jednoduchá matematika. Samozrejme, záleží od toho, čo od výletu očakávate. Či chcete ísť pohodovo, užívať si prírodné scenérie, stretnutia s miestnymi ľuďmi alebo poznávanie pamiatok, alebo či to chcete vziať viac športovo. Denná vzdialenosť teda závisí od vašej kondičky a terénu.
Aj netrénovaný, ale zdravý človek dokáže denne prejsť tých 80 km. Ak sa bicyklujete pravidelne, prípadne sa venujete inému športu a máte nejaký základ, ani 100-130 km denne nebude pre vás problém. A ak je cyklistika váš denný chlebík, tak môžete smelo plánovať aj 150 km a viac.
Kopce znižujú tento objem zhruba o tretinu. Rovnako, ak idete po nespevnenej ceste. Nič tak nezničí odhodlanie a denný objem kilometrov ako rozbitá blatistá cesta. Tieto odhady platia pre bežného cykloturistu, ktorý sa pohybuje prevažne v civilizácii a na aspoň akých takých cestách.
Čas na regeneráciu
Pri týchto denných vzdialenostiach stihnete regenerovať a stihnete sa aj kochať. Regenerácia je dôležitá. Odporúča sa večer končiť pred západom slnka, a zabaliť správne predmety (napr. poľovnícke potreby). Večerných pár hodín, kým ste hore a len sa povaľujete na karimatke, na ubytku alebo v lokálnej krčme, je pre dobrú regeneráciu úplne kľúčových. A ráno potrebujete byť svieži na novú porciu kilometrov.
Nebojte sa toho. Môže sa to zdať veľa, ale ak nemáte celý deň nič iné na práci, iba bicyklovanie, stihnete toho prejsť veľa. Každý tretí, štvrtý deň si naplánujte voľnejší deň.
Nezabudnite na rezervu. Stať sa môže hocičo od úrazu, ktorý vás spomalí, cez poruchu elektrické bicykle, až po fakt nezjazdné chladné a daždivé počasie, obchádzky na cestách a podobne.
Plánovanie trasy
Keď už viete, koľko toho denne plus-mínus stihnete prejsť a koľko kilometrov sa vám zmestí do celého výletu, môžete si zvoliť body záujmu, ktoré chcete navštíviť a viete, že to k nim stihnete. Potom sa už iba snažte tieto miesta spojiť čo najkratšou a najrozumnejšou spojnicou tak, aby ste videli čo najviac.
Ak máte tú možnosť, naplánujte si tie najzaujímavejšie ťaháky výletu na začiatok. Z jednoduchého dôvodu – ak by sa čokoľvek pokazilo v nasledujúcich dňoch, to najkrajšie ste stihli vidieť a zažiť, a nebude vám až tak ľúto, že sa výlet nepodaril úplne podľa predstáv.
Urobte si backup plán
Nad záložným plánom sa vždy zamyslite. Hoci je málo pravdepodobné, že vám niečo definitívne zhatí plány, ale stať sa môže čokoľvek. Niekedy ani rezervné dni nestačia a vtedy je dobré vedieť, ako stále vyťažiť z výletu maximum.
Pri plánovaní trasy si všímajte, kadiaľ vedie železnica, či existuje nejaká skratka, ktorou sa môžete vybrať, ak budete cítiť, že plánovanú trasu nestíhate, aké sú v danej krajine možnosti kúpy alebo servisu bicykla, prúdový chránič a podobne.